وبرخی ازمردم،خریدارسخنان بیهو ده وسرگرم کننده اند،تابی هیچ علمی،(دیگران را)ازراه خداگمراه کنندوآنان رابه مسخره گیرند؛آنان برایشان عذابی خوارکننده است.(لقمان،6)

ازدیدگاه اسلام،آهنگ هایی که متناسب بامجالس فسق وفجوروگناه باشد وقوای شهوانی را تحریک نماید،حرام است،ولی اگرآهنگی مفاسد فوق رانداشت،مشهورفقها می گویند:شنیدن آن مجاز است.

امام باقر(ع)فرمود:غنا،ازجمله گناهانی است که خداوند برای آن وعده ی آتش داده است،سپس این آیه راتلاوت فرمود((ومن الّنّاس من یشتری لهوالحدیث...))(کافی،ج 6،ص431)بنابراین غنا،ازگناهان کبیره است،زیراگناه کبیره به گناهی گفته می شود که درقرآن به آن وعده عذاب داده شده است.

درسوره حج می خوانیم:((واجتنبواقول الزّور))(حج،30)ازسخن باطل دوری کنید.امام صادق(ع)فرمود:مراداز((قول زور))آوازه خوانی وغناست.(«زور»به معنای،دروغ وانحراف ازحقّ است وغنا،یکی ازمصادیق باطل است)

ازامام صادق وامام رضا(ع)نیزنقل شده که یکی ازمصادیق«لهوالحدیث»درسوره لقمان ،غنامی باشددرروایات می خوانیم:(این روایات درابواب حرمت غنادرمکاسب محرّمه وکتب روایی آمده است)

ü غنا،روح نفاق راپرورش داده وفقروبدبختی می آورد.

ü زنان آوازه خوان وکسی که به آنهامزدمی دهد وکسی که آن پول را مصرف می کند،موردلعنت قرارگرفته اند،همانگونه که آموزش زنان خواننده حرام است.

ü خانه ای که درآن غناباشد،ازمرگ ومصیبت دردناک درامان نیست ،دعادرآن به اجابت نمی رسد وفرشتگان وارد آن نمی شوند.(میزان الحکمه)

آثارمخرّب غنا:

1)                        ترویج فساد اخلاق ودورشدن ازروح تقواوروی آوردن به شهوات وگناهان،تاآنجاکه یکی ازسران بنی امیه(باآن همه آلودگی)اعتراف می کند:غنا،حیاراکم وشهوت رازیادمی کند،شخصیت رادرهم می شکندوهمان کاری را می کندکه شراب می کند.

برخی انسان هاازراه نوشیدن شراب وتزریق هروئین ومرفین می توانندخود راوارددنیای بی خیالی وبی تفاوتی کنند،برخی هم ازطریق شنیدن سخنان باطل وشهوت انگیزیک آوازه خوان،غیرت خودرانادیده می گیرندودردنیابی تفاوتی به سرمی برند.

2)غفلت ازخدا،انسان راتامرزحیوانیّت،بلکه پایین ترازآن پیش می برد«اولئک کالانعام بل هم اضل اولئک هم الغافلون»(اعراف،179)

امروزه استعمارگان برای سرگرم کردن وتخذیرنسل جوان،ازهمه ی امکانات ازجمله ترویج آهنگ های مبتذل ،ازطریق انواع وسائل وامواج ،برای اهداف استعماری خودسودمی جویند.

3)آثارزیانبارآهنگ های تحریک آمیزومبتذل براعصاب ،برکسی پوشیده نیست.درکتاب تأثیرموسیقی برروان واعصاب،نکات مهمی ازپایان زندگی وفرجام بدِنوازند گان آلات موسیقی وگرفتاری آنهابه انواع بیماری های روانی وسکته های ناگهانی وبیماری های قلبی وعروقی وتحریکات نامطلوب ذکرشده که برای اهل نظر قابل توجه وتأمل است.(تفسیرنمونه،ج17،ص19-27)

دوست عزیز!خداوند،جهان را برای بشروبشررابرای تکامل ورشد وقرب معنوی آفرید.اوجهان آفرینش رامسخّرما نمود وفرشتگان رابه تدبیرامورما وادارکرد. انبیا واولیا را برای هدایت مافرستادوآنان تاسرحدّمرگ وشهادت پیش رفتند. فرشتگان رابرای آدم به سجده واداشت ،روح الهی رادرانسان دمیدوبهترین صورت وسیرت را به انسان عطاکرد ،قابلیت رشدتابی نهایت را دراوبه ودیعه گذاشت،اوراباعقل،فطرت وانواع استعدادها مجهزّنمودوتنهادرآفرینش او،به خودآفرین گفت.«فتبارک اللّه احسن الخالقین»(مومنون،14)آیااین گل سرسبدهستی، باآن همه امتیازات مادّی ومعنوی ،بایدخودرادراختیارهرکسی قراردهد؟امام کاظم (ع)فرمود:به هرصدایی گوش فرادهی،برده یک خواننده کذایی باشیم؟!

قرآن باصراحت درسوره ی اسراء می فرماید:«انّ السمع والبصروالفؤاد کلّ اولئک کان عنه مسئولاٌ»گوش وچشم ودل همگی موردسوال قرارمی گیرند.(اسراء،36) آری انسان بایدنگهبان چشم وگوش ودل خودباشد واجازه ندهدهرندایی واردآن شود.درحدیث می خوانیم:دل،حرم خداست،نگذاریدغیرخدا واردآن شود.(بحار،ج67،ص25)

اسلام،برای برطرف کردن خستگی وایجادنشاط، راههای مناسب وسالمی رابه ماارائه کرده است؛مارابه سیر وسفر،ورزش ،کارهای متنوع ومفید،دیدوبازدید،گفتگوهای علمی وانتقال تجربه ،رابطه با فرهیختگان ومهم ترازهمه ارتباط باآفریدگارهستی ویاد اوکه تنها آرام بخش دلهاست ،سفارش کرده است.چراخودراسرگرم لذت هایی کنیم که پایانش،ذلّت وآتش باشد.

حضرت علی(ع)می فرماید:هرکس با گناه وازطریق آن لذت جویی کند،خداوند اوراخواروذلیل می نماید.(غررالحکم،3565)

 

 

براساس کتاب«دقایقی باقرآن»تالیف حجت الاسلام والمسلمین قرائتی